Horn

Melissa Horn, live på cirkus. Svt2. Nu.
Jag blir sentimental, jag blir inte alls det lika ofta som förut, jag tror jag fått mer skinn på näsan sen jag blev mamma. Hinner inte grubbla lika mycket och framför allt inte på mitt eget.

Men nu spelas musiken som får mig gråtmild.

"Jag vill inte tänka framåt men är livrädd att fastna här"

Hon och Lasse gör ju sån där grubbel musik. Och dom håller mig ofta sällskap när jag vill vara ensam.
Så här i bebisbubblan blir ju allt så jävla påtagligt också. Tankar och funderingar på allt och inget som ploppar upp. Thilde sover, Johan och Theo är ute på svängen. Jag har varit vaken inatt så jag är ännu längre inne i bubblan och där blir man skör!

Jag fyller 26 år imorgon. Dom senaste tre åren har jag nästan inte hunnit med. Det har handlat mest om att vara mamma, en bra mamma. Men 26 år? Jag var ju nyss 14? Trött är dagens känsla och jag kollar lite på mitt arbetsmaterial, dom där korten i asken som klienterna får välja "idag väljer jag att..." "Idag väljer jag att bara vara" är det kort jag fastnar för och jag undrar om jag kanske skulle testa på mig själv, att ta ett kort varje morgon och se om man kan bestämma sig för en känsla eller en stämning att hålla sig fast vid under dagen. Men att bara vara mitt i allt är inte det lättaste. Ronja frågar hur vi ska fira imorgon och jag svarar att jag firade för minst 4 år framåt förra året. Jag hade sagt till Johan att jag ville fylla 25 innan vi skaffade ett till barn, ett år senare, en dag innan jag blir 26 har vi då Thilde här som knappt är en månad.
Det där med planering är min starka sida. Framförhållning och jag är ganska bra på att förutse saker. På gott och ont. Ta dagen som den kommer är verkligen inte min grej även om jag önskar ibland att jag var sån. Men min penna och kalender, för att inte tala om klockan är min överlevnad. Klockan. Vi har glömt bort att äta lunch idag, jag är ingen lunch människa. Tar en tallrik fil och macka, eller gör gröt. Johan däremot är noga med ordentliga mål mat, men idag blev det inte så. Han fiskade så jag och Theo delade en honungs melon. Jag tycker det funkar. Bra frukost, lätt lunch och vettigare middag.

"Vad vill du säga när allting är sagt?"

Ska kliva ur bubblan för nu har Horn spelat klart och jag får bli mer munter av så ska det låta ikväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0