Bläää...

Såg en riktigt jobbig dokumentär på svt2 idag. Han tror han är bäst, hette den om jag inte minns fel.
Jag blev så låg, känner mig fortfarande illa berörd och jag blir åter igen så jävla förbannad över att bristen på folkvett hos vuxna människor. Det är tiden på året då många barn verkligen lider. Vi som har det bra kan lätt blunda. Vi glömmer lätt bort och inbillar oss gärna att juletider är barnens bästa tid och det är sååå INTE sant.
Jag kan garantera att vi alla har någon närstående som verkligen lider under dessa tider.
 
Ur jobb perspektiv kan jag säga att juletiden är det värsta tiden/risken för återfall eller annan misär i många barns liv. Alkohol och droger är verkligen höjden av ondska.
Hur kul är det egentligen då att ens se sin mamma/pappa full? I mitt liv har det inte hänt ofta men dom få gånger det inträffat har jag velat sjunka genom jorden. Och tänk då dom barn som utsätts för detta dagligen. Där alkoholen är en del av vardagen och med den kanske våldet kommer som en given gäst.
 
En av mina arbetskamrater har berättat sånna historier om sitt egna liv och om vad han utsatt sitt ena barn för.. Det är helt otroligt vilka krafter dessa substanser besitter. Jag får ont i magen av tanken på allt hemskt som sker.
Man kan dela in skiten i kategorier. Hävda att hasch är ofarligt, alkohol värre eller tvärt om. Jag skiter i vilket.
Så länge man inte blandar in barnen. Ta en fylla nån gång, eller rök dig in i dimman om det känns viktigt för dig, men då ska man kunna stå för det sen också. Hur kan man säga till sitt barn att det inte är OK att bjuda in hasch och sprit i vardagen om man själv gör det?. Men lämna dina barn bortom det där.. För jag tror ingen, ingen vettig förälder egentligen vill se sitt barn dricka sig full som en alika, röka braj, eller bruka andra sinnesförändrade droger? Nä ingen vettig förälder.
 
Vi är alla olika och jag lämnar till var och en att avgöra vad som är rätt och fel. Jag slåss själv ibland med mina åsikter. Är alkohol en drog? Idag svarar jag Nej, inte om man kan behärska den. Samtidigt vet jag ju att om det skulle lanserats idag, lika med tobak skulle det vara narkotikaklassat direkt. Men vi Sverige har ju för allt i världen supit i alla tider så varför skulle man förändra på det? Det spelar ingen större roll att barn far illa på grund av spriten.. Det har ju alltid förekommit? Ja, som sagt slåss jag med mina egna åsikter kring detta och dömmer inte andra som väljer att tänka annorlunda.
Huvudsaken vi ser till att barnen har det bra.
 
 
 
As the snow flies
On a cold and gray Chicago mornin'
A poor little baby  child is born
In the ghetto
And his mama cries
because if there's one  thing that she don't need
it's another hungry mouth to feed
In the  ghetto

People, don't you understand
this child  needs a helping hand
or he'll grow to be an angry young man some day
now  take a look at you and me,
are we too blind to see,
or do we simply turn  our heads
and look the other way

Well the world turns
and a hungry  little boy with a runny nose
plays in the street as the cold wind blows
In  the ghetto

And his hunger burns
so he starts to  roam the streets at night
and he learns how to steal
and he learns how to  fight
In the ghetto

Then one night in  desperation
the young man breaks away
He buys a gun, steals a car,
tries to run, but he don't get far
And his mama cries

As a crowd  gathers 'round an angry young man
face down on the street with a gun in his  hand
In the ghetto

And as her young man dies,
on a cold and gray Chicago mornin',
another little baby child  is born
In the ghetto

And his mama cries
In the  Ghetto

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0