40 veckor..

Onsdag, redan.. den här veckan försvann visst..

Igår när Johan kom hem käkades middag. Blir som en krock när han slutat jobbet, jag vill UT från lägenheten, aktiveras, och han vill ta det lungt och vila.(det skulle jag också vilja om jag jobbade) Men det blir så drygt. Efter många om och men hade vi tagit oss ut till Valbo där vi införskaffade den nya datorn, vi säger tack till försäljaren! :)

Sen bar det iväg mot Bomhus för att hälsa på Johans syster med familj. Det var super trevligt! Vi fick se bilder från deras äventyr och jag fick smaka Tinas hemkokta krusbärs saft som för övrigt var hur GOD SOM HELST! Hon visade hur man fäster barnbilstolen i bilen, och jag provade och lysckades :) Så nu kan jag släppa det, det var inte så svårt som jag trodde.. Men det var verkligen bra att få hjälp av någon som kan annars hade jag bara trott att den sitter fel och så..
Vi blev kvar ganska länge. Johan och Rikard kollade bilar, och på nått vis lyckas jag alltid skratta när jag kommer dit, även om mitt humör var i botten innan.. Det gjorde susen med lite stimulans :)

När vi kom hem blev det läggdax med en gång.. Johan bönade om att bebisen skulle komma under natten så han skulle slippa åka till jobbet, men imorse när klockan ringde var vi fortfarande hemma i sängen uten bebis :) Så han fick pallra sig ut till Sätra och jobba.. Men snart (hoppas jag) får han komma hem och vara hemma ett tag.

Jag har packat den där BB väskan som det pratas så mycket om :) Men jag har valt bort hälften av allt som det står ska vara med.. Tycker det känns onödigt, vi ska ju förhoppningsvis inte stanna där allt för länge och om hela internet listan ska ner då skulle jag behöva ner på stan och köpa en hockey trunk.. Överkurs enligt mig.

Vi pratade om helgen som kommer och bestämde oss för att åka till Bomhus på lördag om inget hänt.
Anders ska ha fest. Vi/jag deltar i grillningen.. Blir nog inte så mycket fest för oss, men det vore en lättnads suck att träffa lite folk :)  Speciellt Jonas, jag har inte träffar honom på hela sommaren, men jag har ju inte hört av mig till honom heller så jag får skylla mig själv! Men som  grannar träffades vi ju ganska ofta..

Jag skulle vilja att Ronja var här och hängde lite :) Hon kommer antagligen hit i slutet på Augusti och hälsar på oss och den lilla.. :) Det skulle vara roligt!

Har försökt mig på att koppla in en sån där grej som gör att man slipper ha sladd i datorn för att ha internet, men den vill ine göra som jag vill. Överlåter problemet till Peter eller Matte :) För jag tvivlar starkt på att det är någon Johan kan något om ;) Mitt lilla datasnille till sambo.. Igår när jag la mig säger han "Stängde du av tv´n på tv´n?" -"ja" "Finns det en avstängningsknapp på den?" Haha.. så klart det finns :) Men han har alltid dragit ur kontaken eller stängt av på dosan :P




Graviditetsvecka 40

Eftersom man räknar graviditeten i fullgångna veckor har du i början på denna vecka precis passerat det beräknade förlossningsdatumet.

Trött höggravid kvinna
Barnmorskan har säkert sagt att naturen inte följer barnmorskans beräkning av förlossningsdatum. I verkligheten kan förlossningen starta någon gång mellan 14 dagar före och 14 dagar efter det beräknade datumet. Trots det är det många som i god tid börjat räkna dagarna fram till det beräknade förlossningsdatumet. För en del kan varje dag som går efter att man passerat detta datum bli en plåga - man ägnar sig enbart åt att vänta, vill inte göra någonting, tycker det blir långtråkigt och får än svårare att sova på nätterna - kan ha mardrömmar.

Förvärkarna tilltar nu för många, ibland kan de vara kraftiga. De kan bli regelbundna några timmar för att  därefter försvinna. Det kan gå flera dagar mellan dem. Livmoderhalsen mjukas upp och livmodermunnen öppnas ett par centimeter.

Att packa BB väskan..

I vecka 40 är medelkroppslängden i medeltal 51 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 3600 gr. Huvudets omkrets är 35 cm.

Idag föder vi allt större barn. Om barnet föds nu kan det hända att det bara har lite fosterfett kvar i hudvecken. Fosterfett produceras under graviditetens tredje trimester och skyddar barnets hud från fostervatten. Vissa barn föds med mycket hår på huvudet, andra är nästan flintskalliga




Dagen vet jag inte hur det kommer se ut.. Kanske kommer Sophie och Isabell hit en sväng..

Ha en bra dag !


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0