Afrikaner, katter och hundar..

Jag har nyss varit till barnmorskan med Thilde. Ville väga henne och prata om amningen då jag inte tycker det verkat som att jag har mjölk nog.
 
Jag avgudade henne redan förra mötet och hon är verkligen en kvinna med krut som säger direkt som det är.
Idag fick jag allt höra också :)
 
Direkt när jag säger att jag tror att jag har dålig mjölkproduktion säger hon:
-"Ja, det är klart du har, du är ju svensk och vi svenskar har så mycket psyiskt för oss, stressig vardag osv. Samhället är inte anpassat för att dagens generation av unga kvinnor ska kunna amma. Jag menar stress och dylikt. Men mjölk produktion, det har du. Frågan är om du verkligen har viljan att amma, eller något annat som gör att produktionen hämmas?"
 
Jag blir nästan arg och undrar vad hon menar. Blir tvungen att fråga henne???
 
-"Jo men du vet, tänk på djuren.. Dom har då mjölk, aldrig nå tjaffs. Afrikanerna likaså, alltid mjölk, nog har du sett deras bröst på tv om inte annat, dom mjölkar för brinnande livet. Finns inget annat alternativ så finns mjölken.. Så då är frågan om du verkligen mår bra, om du verkligen vill amma, eller om du har någon annan orsak som gör att mjölken inte produceras"
 
"hmm, ja, jo det kanske stämmer och egentligen gillar jag inte att amma. Jag avskyr läckande bröst, söl, att hela tiden behöva välja kläder som är amningsvänliga, lukta sur mjölk, och dom där skydden som aldrig ligger på plats och hela tiden åker åt sidan så man liksförbannat får mjölkfläckar på tröjan hela tiden, och ja jag tycker det gör ganska ont och, jag kan räkna upp tusen olika anledningar till att jag inte vill amma men det skäms jag ju nästan för att säga. För gud föbjude den som medvetet väljer att inte amma sitt barn"
 
"Nä men vet då tycker jag att du åker hem och funderar på hur du vill göra. Vill du verkligen prova kan jag skriva ut en typ av nässpray som tillsätter ett hormon som hjälper till med produktionen och vill du inte är det helt din ensak. Idag mår barnen lika bra utan att amma. Flickan går upp i vikt och mår bra så det finns inget eller ingen som kan tvinga dig till att göra något du inte känner för och det är helt ditt egna beslut. Vissa tycker om att amma då är det jätte bra för barnet, vissa tycker inte om det då kan det bli värre eftersom barnet känner av direkt om det blir jobbigt för dig"
 
A, men det känns ju pissigt att tänka på sig själv när det handlar om hennes välbefinnande.
 
"Dina barn och ditt välbefinnande går hand i hand resten av livet ska du veta"
 
Men dom orden och en viktökning på Thilde åkte jag hem. Jag vet inte hur jag ska göra, men en sak vet jag och det är att jag varken är en hund, katt eller afrikan.. så jag sover på saken.
 
(snälla snälla ni som tänker skriva åsikter om att man BÖR amma sin bebis, låt bli det)
 
 
Ikväll kommer Fanny, Pontus och Pappa hit. Det blir tacomys.
 
I skrivande stund sover alla. Theo, Thilde och Johan. Kommer få igen att Theo sover ikväll. Men jag kan inte låta bli att njuta tystnaden. Det var inte igår det var tyst på barrvägen kan jag lova. Dessutom är det Alvin och gänget 2 klockan 20 ikväll så han kan vara vaken och se den :)
Grönskaerna är hackade så det är bara köttet som ska stekas så är middagen redo.
När jag kom hem var granen utslängd, SKÖNT!
Imorgon åker resten ner i källaren.
 
Ha en bra kväll. Det ska vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0