Åsa


Här kommer en krönika från Aftonbladets egna Åsa Erlandson.


”Män kommer inte ta några p-piller”
Åsa Erlandson om det kommande manliga p-pillret (som testats på möss)

Svabbar nyhetsflödet och konstaterar att allt är som vanligt: Bönder klagar över att sommaren var för varm/kall. En idrottande svensk påstår att han är nöjd med sin fjärdeplats. En minister som avslöjats
med att festa bort skattepengar ”välkomnar debatten”. Och forskare säger att snart är ett manligt p-piller här.
Gäsp.

Men vänta nu, var inte det där sista en jättegrej? Manliga p-piller, det låter ju fantastiskt, 50 år efter att tjejernas pillertrillande startade är det killarnas tur! Deras tur att pallra sig iväg till apoteket, komma ihåg att ta tabletten varje dag och få konstiga biverkningar.

Om det vore så väl. Men det är det ju inte och det är därför jag gäspar. För det första är ”snart” forskarspråk för ”om 100 år”. Och för det andra, viktigare, kommer män inte att ta några p-piller. Inte
en chans. Att skydda sig är fortfarande tjejernas uppgift, deras märkliga plikt, deras ansvar. Så ser sexbalansen fortfarande ut. Det är ju till och med så att en frustande kille i stundens hetta kan mumla ”haru kådis?”. Nej, har DU?

Medan vi tjejer har kämpat med tablettkartor och märkliga biverkningar (Hej viktuppgång! Humörsvängningar! Svettvallningar!) ända sedan tonåren, är det tyvärr så att inte ens det bästa p-pillret i världen kommer att sväljas av en man. Ty det vore ett hot mot hela hans väsen.
Skulle han självmant sänka sina spermier? Bli vingklippt? Förvandlas till en ofruktsam bananfluga?

Visst låter det 20-tal, men det är tyvärr så det låter. Män vill känna sig som en hanne, en som sår sin säd och inte någon som misslyckas med baket. Kolla bara hur extremt få män som vågar tala om att de är infertila, trots att det är lika vanligt att förklaringen till ofrivillig barnlöshet ligger hos mannen respektive kvinnan.

Ur senaste Mama, intervju med bantningsberran Fredrik Paulún:
”Hur känns det att få sina spermier granskade?”
”Det är en stor grej. Man blir stolt om det visar sig att man har bra kvalitet på sperman, man vill väl tänka på sig själv som en väl fungerande alfahanne.”
Och reportern börjar inte skratta.

Dessutom har försöken med det manliga p-pillret gjorts på möss. Och, det förklarar forskarna, det är skillnad på möss och män: ”Män är mer komplicerade.”
Alldeles riktigt. Skulle killarna till exempel komma ihåg att ta sina tabletter? Jag skulle inte lita på det. Ständigt ser jag i övrigt dugliga män skickligt hantera en kockkniv/traktor/treåring, men i en släng av vardagsdemens alltid glömma att stänga skåpsluckorna och byta toarullen.

SLUT!

Kom igen Åsa! Du har retat gallfeber på min arbetskollega! Han gnider sig mer flint än vad han redan är över ditt "påhopp". Du drar alla över samma kam! Jag kan skratta lite och förstå en del men haha ja, lite överdrivet kanske. Det låter som att alla män är helt lågbegåvade "Skulle killarna till exempel komma ihåg att ta sina tabletter? Jag skulle inte lita på det. Ständigt ser jag i övrigt dugliga män skickligt hantera en kockkniv/traktor/treåring, men i en släng av vardagsdemens alltid glömma att stänga skåpsluckorna och byta toarullen." jag kommer roa mig med att sätta upp denna text på kontoret på min mansdominanta arbetsplats, men ärlig, jag håller inte med till fullo!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0