SKOLAN!

Vad är det som händer?

Jag var på föräldramöte häromdagen. Där pratar man om bespraringar. Det saknas pengar och det värker i mitt hjärta. Lärarna berättar om elevens val.. Hela onsdag eftermiddag har eleverna ämnet "Elevens val" dom är då erbjudna tre olika själv valda ämnen Syslöjd, Träslöjd och bild. Men utan material??? För det finns inga pengar?
Hur ska man då kunna bedriva verksamhet? Någon förälder frågar om friluftsdagar, svaren blir att det jobbas för samverkan mellan dom små byarna men dessvärre finns inga pengar att sätta in bussar för att ta sig till och från byarna så friluftsdagarna ligger inte ens på schemat. Det gör så ont i mig. Samtidigt vet jag att det byggs ett stort badhus i kommunen där jag kommer ifrån och någon jätte bastu? Hoppas dom som nyttjar detta verkligen njuter, för detta är sättet att spara på vår framtid. Är inte barnens utbildning och skolgång viktigare än en bastu?
Varför spara in pengar på det viktigaste?

Fortsätter detta är min farhåga att när min son väl ska börja skolan kommer detta vara privatiserat och det kommer kosta pengar. Det kommer vara stora klass skillnader i sammhället och man kommer slita sig sönder och samman för att kunna ge sitt barn den ytterst bästa skolgången.

Satsa på barnen. Det är våran framtid. Dom förtjänar en bra utbildning.


Jag läste en insädare i Sundsvalls dagbladet. Det handlar om glesbyden och om hur skolor hotas att läggas ner. Även barn på glesbygden ska ha rätt till skola utan att behöva pendla? Igår hölls ett möte just angående detta. Jag skulle gått om jag hade möjlighet. För att visa ett deltagande. Vem vem, när det är dags för mig som själv bor lite på glesbygden kanske inte skolan där finns kvar. 

Här finns insändaren. Läs den.

Fan, vad har hänt när barnen och skolan inte längre prioriteras?????








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0