Många skratt..

Igår kväll när Anders och Carina kommit kommit åkte jag iväg mot Silvanum.
Var hel taggad för föreläsningen. Han som pratade hade en sån super härlig berättar röst, men klämig stockholmsdialekt. Han var behaglig att lyssna på.. Han började med att rita en världkarta på tavlan, sen drog sina åsikter om skolan idag. Alla vet vad 3.14 är? Alla som gått ut högstaidet? 3,14 är Pi! Men varför är just 3,14 pi? Och så började historien om hur mycket bättre skolan skulle vara om vi alla fick lära oss kunskapen om varför och förkasta den "jag bara vet det" kunskapen.. Vidare kom en historia om grekerna och massa folk för länge länge sedan och poängen var att oavsett vi är afganer, sveskan, amerikaner, iranier eller annat folkslag, är vi alla lika små. 95% av all kunskap vi besitter (oavsett ursprung) är den samma. Dom andra 5% kunskap är den viktigaste av alla. Han menade på att vi skulle utnyttja detta. Ta del och lära oss av andra kulturer.
Jag fattade hans poäng även om det var ganska rörigt då jag suger på både historia och religion..
Men var det inte hinuerna vi skulle tacka för att det finns nollor idag? Ehh jag har ingen aning.
Han berättade också att 1991 var det 10% arbetslöshet bland ungdomarna och den psykiska ohälsan var stabil.
2009 var 30% arbetslöshet bland ungdomar och den psykiska ohälsan är enligt statistiken högre än någonsin.
Han menade att det till stor del berodde på att skolan inte gav ungdommar det arbetsmarknaden vill ha.
Han vill ha en annan skola, dom lär ut initiativtagande, självgående, försäljande, osv.. ungdomar..
För om världen ser ut så här idag, hur ser den då ut om tio år!?
Det var intressant att lyssna på stundvis, och han hade vissa ljusglimtar som imponerade. Han var roligt. Han pratade om vikten av att bryta sig loss från sina föräldrar vid 15 års ålder. Idag är vi ungdomar så mycket längre. Få har möjlighet att flytta hemifrån, samhället ställer krav som är svårare än någonsin att uppnå, att få ett jobb är nåstintill omöjligt och ingen verkar göra något åt att förändra detta!? Vad gör politikerna!?
Ja disskutionen kan bli lång..

Till saken hör att jag och Robin satt och lyssnade och lyssnade och mellan varven tittade vi fundersamt på varandra men ingen sa något, förns föreläsningen var slut två timmar senare..
Då kläckte jag "Va fan, skulle det inte handla om ungdommar som lever i missbruk?"
Robin höll med, skumt! Så vi hade antagligen hamat på fel föreläsning. ;) Haha.. lite tråkigt tyckte jag då det hade varit nyttigt för mig att höra om eftersom det är vad jag ska jobba med i sommar bland annat.. Men det var iaf väldigt nyttigt att komma hemifrån.

Åkte till Ica efteråt, passade på då jag var ensam ;) Där mötte jag Patrik. Han är trevlig!
Sen vidare hem där Carina, Anders och Micke infann sig :) Allt hade gått strålande och Theo sov sött i Carinas knä som en liten Potatis ;) Sen drog vi igång en film.
Theo vaknade till vid 00 då dom skulle åka hem sen somnade han om och sov till 07.15. Härligt härligt!

Jag hade ingen aning om hur stor inverkan sömnen hade egentligen. Jag är verkligen som en ny människa.
Idag kommer dessutom mamma hit. Vi ska åka och hämta henne om ett par timmar. Sen ska jag iväg och jobba :)

Nu ska jag röja lite här hemma.

Ha en fin dag!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0